Ants of Education
V letech 2018 až 2020 jsme se zúčastnili projektu "Ants of Education".
- Číslo projektu: 2018-1-CZ01-KA229-047986
Společně s partnery z Itálie, Turecka, Španělska, Francie a Litvy budou žáci a vyučující pracovat na různých tématech: podnikavosti mladých lidí, lidská práva, multilingualismus. Projekt je podpořen grantem Evropské Komise.
Mezinárodní mobilita
Turecko - Antalye
Prvního výjezdu do turecké Antalye ve dnech 13. – 20. listopadu 2018 se zúčastnili žáci Sofia Issiridirová, Anna Burkotová, Petra Minaříková a Veronika Menaříková. Pedagogický doprovod tvořili Slavka Krystová Florková, Alexandra Florková a Emil Horký.
Česká republika - Karviná
V rámci projektu jsou, kromě dalších aktivit, plánovaná setkání v každé partnerské zemi a tentokrát se setkání se zaměřením na lidská práva konalo na naší škole ve dnech 7. a 12. březnem 2019.
Setkání probíhalo v uvolněném, přátelském, avšak v pracovním duchu. Aktivity byly plánovány tak, aby žáci komunikovali v angličtině. To znamená, že žáci ve smíšených mezinárodních týmech řešili projektové úlohy, diskutovali a prezentovali své výsledky.
V rámci setkání byly plánovány povinné akce mezi jinými představení partnerských škol, představení české vzdělávací soustavy, nebo představení výsledků dotazníku zaměřeného na lidská práva a práva žen. Podle ohlasů účastníků setkání a následně i dotazníku spokojenosti, k nejúspěšnějším aktivitám patřila návštěva památníku v bývalém vyhlazovacím táboře v Osvětimi, návštěva muzea hornictví a vědeckého centra v Ostravě, den národní kuchyně, diskusní hodina k filmu „Good Will Hunting“ a závěrečná večeře s kulturním programem a překvapením.
Itálie - Morlupo
V rámci programu Erasmus+ „Ants of Education“ se žáci naší školy mezi 3. a 8. květnem 2019 zúčastnili týdenního setkání v Italském Morlupu nedaleko Říma. Tématem tohoto setkání byly přírodní katastrofy a festivaly pro děti a mládež.
Setkání probíhalo v uvolněném, přátelském, tradičně však také pracovním duchu. Aktivity byly připraveny tak, aby žáci komunikovali v angličtině. To znamená, že žáci ve smíšených mezinárodních týmech řešili projektové úlohy, diskutovali a prezentovali své výsledky.
V rámci setkání byly plánovány povinné akce mezi jinými představení partnerských škol, představení italské vzdělávací soustavy, nebo představení výsledků dotazníku zaměřeného na přírodní katastrofy – zemětřesení, povodně, nebo požáry. Během pobytu v Morlupu žáci navštívili Řím a jeho nejznámější památky, vykopávky v Ostii, bunkry v Monte Soretto a přírodní park Veio. Nedílnou součástí byla diskusní hodina k filmu „Like Stars on Earth“ a závěrečné pohoštění s kulturním programem.
Třetí projektové setkání v Itálii skončilo, avšak práce na projektu pokračují dál, protože další plánované setkání se bude konat na konci prosince 2019 ve Francii.
Francie - Montrouge
Třetí výjezd v rámci projektu byl naplánován a zrealizován ve dnech 11. - 18. prosince 2019. Žáci v doprovodu pedagogů Ing. Michala Florka a ředitelky školy Ing. Slavky Krystové Florkové, MBA absolvovali týdenní setkání ve francouzském předměstí Paříže - Montrouge. Tématem tohoto setkání byly palčivé problémy jako “dřívější odchod ze školy, násilí a šikana a nedostatek gramotnosti”.
Stejně jako na všech předcházejících mobilitách bylo z počátku zapotřebí představit v dané zemi svou zemi, školu a školní vzdělávací systém. Poté následovaly prezentace zabývající se tématem setkání. V průběhu pobytu v těsné blízkosti Paříže byl program koncipován především na nejznámější památky a turistické atrakce. Žáci tak měli možnost navštívit např. muzeum umění Louvre, Eifellovu věž, historckou čtvrť Montmarte nebo katedrálu Notre Dame. Jako na každém výjezdu probíhala také část programu ve škole, kde se žáci věnovali např. Únikové hře “How to escape Paris” nebo diskusní hodině k filmu n a téma “To Sir With Love”.
Španělsko - Sopuerta
Předposlední výjezd v rámci tohoto projektu proběhl ve dnech 6.- 12. února 2020. Toto týdenní setkání organizoval partner ze Španělské školy z města Sopuerta. Jelikož se ale jednalo o školu v malé vesničce poblíž velkého města Bilbao, probíhaly projektové aktivity realizovány mimo školu v centru města Bilbao. Téma setkání bylo “mezikulturní vzdělávání, podobnosti a rozdíly ve vzdělávání mezi partnerskými zeměmi, válka a lidé”. Doprovod žákům dělali pedagogové Ing. Michal Florek, ředitelka Ing. Slavka Krystová Florková, MBA a zástupce ředitelky školy Mgr. Petr Godál.
Po prezentaci všech škol se žáci v rámci tohoto projektu věnovali např. workshopu na téma “Perfect school”, navštívili Guggenheimovov muzeum v centru Bilbaa, absolvovali komentovanou prohlídku města, zahráli si únikovou hru “Gymkhana” ve staré části města, nebo navštívili válečné muzeum ve městě Gernika, kde se mimo jiné nachází replika Picassova obrazu věnovaný městu Gernika. Diskusní hodina v programu byla věnována filmu “Dead Poets Society”.
Litva - Kaunas on-line
Mobilita v Litvě ve městě Kaunas byla původně plánována v termínu 12. - 19. května 2020. Bohužel z důvodu špatné epidemiologické situace z důvodu šíření respiračních koronavirových onemocnění, a tedy nemožnosti cestovat, proběhlo tohle setkání se všemi žáky a pedagogy online. Jako nejvhodnější platforma pro videokonference byla zvolena Google Meet.
Toto online setkání bylo realizováno v pěti dnech i s organizačními schůzkami koordinátorů před oficiálním zahájením online setkání, a to v termínu 24. 5. - 28. 5. 2020 a program byl upraven tak, aby byly splněny veškeré podmínky projektu, žáci tak tedy provedli online pouze aktivity, které nebyly zapotřebí realizovat s fyzickým kontaktem. Došlo tak tedy opět k odprezentování škol jednotlivých zemí, dále prezentací významných osobností, diskusní hodina k filmu “Three idiots”, virutální prohlídky města Kaunas nebo také prezentace národní kuchyně díky obrázkům a receptům. Mimo jiné také proběhla diskuse s odborníkem na téma “evropské občasnství”. Tématem projektu bylo “efektivní komunikace a evropské státní občanství”.
Takovýto průběh projektu byla pořádná výzva jak pro koordinátory, tak určitě také pro žáky. Jelikož žáci ani koordinátoři neměli možnost sejít se se svými žáky a připravit se na projekt osobně, probíhaly online také přípravy jednotlivých zemí. I přes tyto nástrahy ale můžeme s radostí říct, že se projekt opravdu povedl. Tímto setkáním bylo dosaženo všech výjezdů a projekt v této fázi směřuje k finálnímu ukončení.